Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoxnes, T.nb_NO
dc.contributor.authorStene-Johansen, S.nb_NO
dc.contributor.otherStene-Johansen, S. - Project managernb_NO
dc.coverage.spatialAkershusnb_NO
dc.coverage.spatialGardermoennb_NO
dc.coverage.temporal1986.12.17-1987.05.19nb_NO
dc.date.accessioned2014-08-01T08:25:38Z
dc.date.available2014-08-01T08:25:38Z
dc.date.issued1987nb_NO
dc.identifier2011nb_NO
dc.identifier.isbn82-577-1261-2nb_NO
dc.identifier.issn1894-7948nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/204879
dc.description.abstractForurensningsstrømmene av propylenglykol benyttes som anti- og avisningsvæske på fly ved Oslo Lufthavn Gardermoen ble kartlagt i perioden 17.12.86-19.05.87. For å kartlegge forurensningsstrømmene ble en målestasjon opprettet ved utløpet av flyplassens overvannsledning. Det ble tatt snøprøver fra snødeponeringsplassene og forsøk med snø tilsatt avisningsvæske ble gjennomført for å studere avrenningsforløp og sublimering. Avising i snøvær medførte at størstedelen av avisingsvæsken (60%) transporteres med snøen og lagres i snødeponiene. Fra snødeponiene sublimerte 5-10% av avisingsvæsken etter 2-4 mnd lagring. Et godt overvannssystem vil under forhold med akkumulering i snø, kunne samle opp 65% av forbrukt avisingsvæske ved direkte avrenning vil 75% kunne samles opp mengden som forsvinner med flyene utgjør 25% av forbruket. Dagens situasjon medfører at 65% av forbrukt avisingsvæske tilføres det lokale miljø. Virkningene av utslippet er følgende: Grunnen lokalt på Oslo Lufthavn Fornebu og Gardermoen er gjort anaerob med dannelse av giftig hydrogensulfid og illeluktende stoffer. Normalt liv i ravinebekk ved Oslo Lufthavn Gardermoen er ødelagt. Store deler av Koksabukten, Hundsundet og bukten ved sjøflyhavna - Fornebu er gjordt anaerobe med dannelse av hydrogensulfid og illeluktende stoffer. Mulige tekniske løsninger for å begrense utslippet er følgende: Eget gjenvinningsanlegg, overføring til avløpsrenseanlegg eller eget lokalt renseanlegg. Alle alternativer krever at avising gjennomføres på spesielle områder med effektive dreneringssystemer.nb_NO
dc.description.sponsorshipLuftfartsverketnb_NO
dc.publisherNorsk institutt for vannforskningnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNIVA-rapport;2011nb_NO
dc.relation.ispartofseriesVA-rapport;12/87nb_NO
dc.rightsNavngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norgenb_NO
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/nb_NO
dc.subjectvannforsyning og avløpnb_NO
dc.titleKartlegging av forurensningsveier til avisingsvæske brukt på flynb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.rights.holderNorsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water researchnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400nb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO
dc.subject.keywordflynb_NO
dc.subject.keywordavisingsvæskenb_NO
dc.subject.keywordtransportnb_NO
dc.subject.keywordforurensningnb_NO
dc.subject.keywordutslippnb_NO
dc.subject.keywordmiljøkonsekvens tekniske tiltaknb_NO
dc.subject.keywordgrunnvannsforurensningnb_NO
dc.subject.keywordavløpnb_NO
dc.subject.keywordva-teknikknb_NO
dc.relation.projectO-86240nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge