dc.contributor.author | Bækken, T. | nb_NO |
dc.contributor.author | Lien, L. | nb_NO |
dc.contributor.other | Lien, L. - Project manager | nb_NO |
dc.coverage.spatial | Buskerud | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-08-01T10:37:02Z | |
dc.date.available | 2014-08-01T10:37:02Z | |
dc.date.issued | 1994 | nb_NO |
dc.identifier | 3137 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-577-2609-5 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/207953 | |
dc.description.abstract | Statens vegvesen vurderer å bygge vegtunneler på nordsiden av Drammenselva gjennom Drammen sentrum. På sørsiden av elva har Drammen kommune planer om å fylle ut elveløpet ytterligere. Undersøkelsen skal vurdere remobilisering av miljøgifter fra elvesedimenter ved de eventuelle inngrepene. Det ble påvist tildels høye konsentrasjoner av flere miljøgifter (kadmium, kobber, kvikksølv, bly og polyklorerte bifenyler) i de øverste laget av sedimentene spesielt på sørsiden i Drammenselva. På nordsiden og midten av elva oppstrøms Holmen er konsentrasjonene lavere, og sedimentlagene er tynne eller mangler helt. Graving av vegtunneler på nordsiden vil ikke medføre frigjøring av større mengder miljøgifter fra bunnen til vannmassene. Det er lite sannsynlig at ferdigstilte vegtunneler i elva vil frigjøre større mengder miljøgifter fra sedimentene. Utbygging av både vegtunneler i elva på nordsiden og utfylling av elvebredden på sydsiden vil sannsynligvis medføre resuspensjon og videre transport til Drammensfjorden av sedimenter med høye miljøgiftkonsentrasjoner. Det foreligger ikke tilstrekkelig informasjon for å angi mengden av trasportable miljøgifter i sedimentene. Ved eventuell utfylling av elvebredden på sydsiden bør det tas hensyn til at sedimentene har høye konsentrasjoner av miljøgifter. Dumping av masser kan medføre oppvirvling og transport av miljøgiftene nedover til Drammensfjorden. Spesielle tiltak med sedimentene (f.eks. tildekking, fjerning) bør vurderes før annen masse kjøres direkte på. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens vegvesen, Buskerud | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;3137 | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | nb_NO |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | nb_NO |
dc.subject | vassdragsundersøkelse | nb_NO |
dc.title | Konsekvensanalyse "Lukket løsning Bragernes". Konsekvensanalyse for Drammenselva - trinn 1. Sedimentundersøkelser | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water research | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 18 | nb_NO |
dc.subject.keyword | sedimenter | nb_NO |
dc.subject.keyword | tungmetaller | nb_NO |
dc.subject.keyword | organiske miljøgifter | nb_NO |
dc.subject.keyword | organic micropollutants | nb_NO |
dc.subject.keyword | heavy metals | nb_NO |
dc.subject.keyword | sedimets | nb_NO |
dc.relation.project | O-94176 | nb_NO |