dc.contributor.author | Lyche, A. | nb_NO |
dc.contributor.other | Lyche, A. - Project manager | nb_NO |
dc.coverage.spatial | Norge | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-08-01T10:37:28Z | |
dc.date.available | 2014-08-01T10:37:28Z | |
dc.date.issued | 1995 | nb_NO |
dc.identifier | 3193 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-577-2690-7 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/208096 | |
dc.description.abstract | BEKKIS-prosjektet er et landsomfattende miljøundervisningsprosjekt der elever i grunnskolen skal lære om naturforholdene og undersøke miljøtilstanden i et vassdrag i nærmiljøet. Dyr, planter vannkvalitet, brukerinteresser, inngrep, forurensningstilførsler arealbruk, kulturminner og forslag til tiltak registreres ved hjelp av standardiserte skjema med veiledning på hvert tema. Resultatene rapporteres inn til en sentral database som er åpen for alle. Læremidler og resultater kvalitetssikres så godt som mulig, og deltagerne får tilbakemelding om resultatene. Lokal tilpasning foretas av skolene. Lærerne tilbys kurs der metoden blir gjennomgått. 70 skoler og 2000 elever var med i prosjektet i 1994. 86 bekker/vassdrag ble undersøkt. Dette er en økning på 50% i forhold til fjoråret. Kurs ble gjennomført for 165 lærere i 5 kommuner. Databasen er lite brukt av deltagerne bl.a. pga. manglende lærererfaring, utstyr og informasjon om basens innhold, samt pga. tekniske begrensninger i den utviklede programvaren. Andre brukere i forvaltningen viser imidlertid gryende interesse for resultatene. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Kirke, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;3193 | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | nb_NO |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | nb_NO |
dc.subject | vannressursforvaltning | nb_NO |
dc.title | BEKKIS-prosjektet Årsrapport 1994 | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water research | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 35 | nb_NO |
dc.subject.keyword | miljøundervisning | nb_NO |
dc.subject.keyword | kvalitetssikring | nb_NO |
dc.subject.keyword | miljøovervåking vannressursforvaltning | nb_NO |
dc.subject.keyword | water resource | nb_NO |
dc.subject.keyword | environmental | nb_NO |
dc.subject.keyword | education | nb_NO |
dc.subject.keyword | quality | nb_NO |
dc.subject.keyword | control | nb_NO |
dc.subject.keyword | environment | nb_NO |
dc.subject.keyword | monitoring | nb_NO |
dc.subject.keyword | management | nb_NO |
dc.relation.project | O-94034 | nb_NO |