dc.contributor.author | Kaste, Ø. | nb_NO |
dc.contributor.other | Kaste, Ø. - Project manager | nb_NO |
dc.coverage.spatial | Aust-Agder | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-08-01T10:44:35Z | |
dc.date.available | 2014-08-01T10:44:35Z | |
dc.date.issued | 1999 | nb_NO |
dc.identifier | 4138 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-577-3749-6 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/210631 | |
dc.description | Årsliste 1999 | nb_NO |
dc.description.abstract | Det er planlagt en 2 km lang motorveistrekning gjennom nedbørfeltet til de hittil uberørte innsjøene i Mjåvatn og Molandsvatn i Aust-Agder. Denne rapporten inneholder en vurdering av mulige effekter fra veisalting på innsjøens sirkulasjonsforhold. Saltbelastningen på avrenningsområdet for veibanen vil trolig være omlag 8 ganger høyere enn det som tilføres naturlig i form av sjøsalter i nedbøren. Gjennomsnittlig saltkonsentrasjon i bekkene om vinteren vil kunne bli i størrelseorden 2-7 ganger høyere enn innsjøkonsentrasjonen i dag. En stor andel av bekkevannet vil med dette få en så stor tetthet at det vil synke til bunns i nærmeste dypbasseng når det renner inn i innsjøene. bunns i nærmeste dypbasseng når det renner inn i innsjøene. Dersom de vertikale tetthetsforskjellene i innsjøene blir tilstrekkelig store, vil det kunne utvikles en permanent stagnerende og oksygenfritt bunnlag. På bakgrunn av topografiske og innsjømorfometriske forhold er det imidlertid sannsynlig at innsjøene vil fortsette å sirkulere - muligens med et opphold på ett eller flere år. Det er foreslått tiltak for å jevne ut saltkonsentrasjonen i bekkene om vinteren, samt anbefalt vannkjemisk overvåking etter en eventuell iverksetting av veiprosjektet. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Statens Vegvesen - Aust-Agder vegkontor | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;4138 | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | nb_NO |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | nb_NO |
dc.subject | samferdsel | nb_NO |
dc.title | Mulige effekter av veisalting på Mjåvatn/Molandsvatn i Gjerstad og Risør kommuner | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water research | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 18 | nb_NO |
dc.subject.keyword | motorveiutbygging | nb_NO |
dc.subject.keyword | veisalt | nb_NO |
dc.subject.keyword | innsjø | nb_NO |
dc.subject.keyword | ledningsevne | nb_NO |
dc.subject.keyword | samferdsel | nb_NO |
dc.subject.keyword | highway | nb_NO |
dc.subject.keyword | construction | nb_NO |
dc.subject.keyword | road | nb_NO |
dc.subject.keyword | salt | nb_NO |
dc.subject.keyword | lake | nb_NO |
dc.subject.keyword | konductivity | nb_NO |
dc.relation.project | O-99142 | nb_NO |