dc.contributor.author | Bjerkeng, B. | nb_NO |
dc.contributor.author | Molvær, J. | nb_NO |
dc.contributor.other | Sødal, Dag Petter - Project manager | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-08-01T10:47:18Z | |
dc.date.available | 2014-08-01T10:47:18Z | |
dc.date.issued | 2002 | nb_NO |
dc.identifier | 4545 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-7655-451-2 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/211740 | |
dc.description.abstract | Basert på litteraturstudiet, ved å kombinere eksperimentelle resultater for kritisk turbulent friksjon med sammenhenger mellom friksjon og strømhastighet, kan det anslås at fine sedimenter typisk vil virvles opp ved hastigheter som overstiger grenseverdier mellom 0.1 og 1 m/s. Grenseverdiene vil avhenge av sedimentegenskaper og type av strømpåvirking. Disse hastighetsgrensene ligger godt innenfor det en må regne med av påvirkning fra skipstrafikk. Feltmålinger ved to industrikaier i Kristiansand havn viste sterk oppvirvling lokalt rundt kaia, i en kort periode etter anløp og avgang av store båter, men det var ingen generell og langvarig økning av partikkelmengden i vannet i et større området etter skipsbevegelser. Pga. begrenset anløpsfrekvens er det anslått at oppvirvling av partikler har relativt liten betydning for total partikkelmengde og mengde miljøgifter i vannmassene sammenlignet med direkte tilførsler og utlekking fra sediment i bukta i dagens situasjon. Etter en overdekking ellers i Hanneviksbukta kan oppvirvling fra kaiområdene uten tiltak der bidra vesentlig til sekundær tilførsel av miljøgifter fra sedimentene. Målingene i den nordlige fergehavnen indikerer at partikkelinnholdet i vannet der var omtrent fordoblet i forhold til området ellers, antagelig som akkumulert virkning av mange skipsbevegelser, men det ble ikke registrert store endringer ved enkeltbevegelser. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Sft | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;4545-2002 | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Overvåkingsrapport;TA-1869/2002 | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | nb_NO |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | nb_NO |
dc.title | Oppvirvling og spredning av forurenset sediment på grunn av skipstrafikk - Litteraturstudium og feltundersøkelser i Kristiansand havn | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water research | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 144 | nb_NO |
dc.subject.keyword | sedimenter | nb_NO |
dc.subject.keyword | skipstrafikk | nb_NO |
dc.subject.keyword | oppvirvling | nb_NO |
dc.subject.keyword | miljøgifter | nb_NO |
dc.subject.keyword | sediments | nb_NO |
dc.subject.keyword | ship traffic | nb_NO |
dc.subject.keyword | erosion | nb_NO |
dc.subject.keyword | micropollutants | nb_NO |
dc.relation.project | | nb_NO |