dc.contributor.author | Håvardstun, J. | nb_NO |
dc.contributor.author | Bakke, T. | nb_NO |
dc.contributor.author | Næs, K. | nb_NO |
dc.contributor.other | Håvardstun, J. - Project manager | nb_NO |
dc.coverage.spatial | Telemark | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-08-01T10:54:07Z | |
dc.date.available | 2014-08-01T10:54:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 5924 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-577-5659-8 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/214852 | |
dc.description.abstract | Ved bruk av Klifs risikoveileder (SFT TA-2230/2007), og vedlegg A.3 til (SFT TA- 2231) er det gjennomført en risikovurdering av propellgenerert oppvirvling av sjøsediment utenfor INEOS Norge sine tre kaier ved Rafnes. Samlet mengde oppvirvlet sediment fra alle kaiene i løpet av ett år ble beregnet til ca. 4400 tonn ved å bruke vedlegg A-3, og til ca. 1000 tonn ved å bruke risikoveilederens sjablongverdier for industrihavn. Konsentrasjonene av tungmetaller var generelt lavt i sedimentene. Oppvirvling fra skipspropeller hadde størst betydning for spredning av metaller, men var også viktig for spredning av tyngre PAH-forbindelser og flere av PCB-forbindelsene. Beregningene viser at skipstrafikken totalt kan virvle opp ca 1,6 gTE/år av dioksiner. Modellberegninger viser at hvis denne tilførselen til fjordsystemet fjernes, vil det gi maksimalt ca. 1 års framskynding av tiden det tar før torskelever er i klasse II (rundt år 2034-2038). | nb_NO |
dc.description.sponsorship | INEOS Norge | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;5924 | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | nb_NO |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | nb_NO |
dc.subject | marine miljøgifter | nb_NO |
dc.title | Risikovurdering av propelloppvirvling av sedimenter ved Rafnes industriområde | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water research | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 34 | nb_NO |
dc.subject.keyword | sedimentoppvirvling | nb_NO |
dc.subject.keyword | risikovurdering | nb_NO |
dc.subject.keyword | skipstrafikk | nb_NO |
dc.subject.keyword | havneforurensning | nb_NO |
dc.subject.keyword | sediment resuspension | nb_NO |
dc.subject.keyword | risk assessment | nb_NO |
dc.subject.keyword | ship traffic | nb_NO |
dc.subject.keyword | polluted harbours | nb_NO |
dc.relation.project | 29369 | nb_NO |