dc.contributor.author | Bakke, T. | nb_NO |
dc.contributor.author | Håvardstun, J. | nb_NO |
dc.contributor.other | Bakke, T. - Project manager | nb_NO |
dc.coverage.spatial | Telemark | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-08-01T10:56:58Z | |
dc.date.available | 2014-08-01T10:56:58Z | |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 6280 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-577-6015-1 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/215749 | |
dc.description.abstract | Ved bruk av Klifs risikoveileder (SFT TA-2802/2011) er det er gjennomført en revidert risiko- og tiltaksvurdering av propellgenerert oppvirvling (propellerosjon) av miljøgifter fra sediment ved syv kaier på Herøya. Oppvirvlet mengde sediment pr. skipsanløp var beregnet til 100 – 14 749 kg/anløp. Total årlig mengde oppvirvlet sediment er 7538 tonn til Skienselva og 157 tonn til Frierfjorden. Årlig total miljøgifttilførsel til vannmassene var jevnt over størst for tungmetaller og PAH, og liten for PCB og TBT. Årlig tilførsel av metaller er 10-100 ganger større fra sedimentene i Skienselva enn i Frierfjorden. Dette skyldes at propellerosjon er største kilde til transport av tungmetaller til vannmassene. For øvrige miljøgifter var forskjellen mellom de to områdene mindre. Samlet oppvirvling av sedimentbundet dioksin grunnet propellerosjon ble beregnet til 0,51 gTE/år, hvorav 0,46 gTE/år fra trafikken i Skienselva. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Herøya Industripark | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;6280 | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | nb_NO |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | nb_NO |
dc.subject | marine miljøgifter | nb_NO |
dc.title | Revidert risikovurdering av propelloppvirvling av sedimenter ved Herøya industripark | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water research | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 124 | nb_NO |
dc.subject.keyword | sedimentoppvirvling | nb_NO |
dc.subject.keyword | risikovurdering | nb_NO |
dc.subject.keyword | skipstrafikk | nb_NO |
dc.subject.keyword | havneforurensning | nb_NO |
dc.subject.keyword | sediment resuspension | nb_NO |
dc.subject.keyword | risk assessment | nb_NO |
dc.subject.keyword | ship traffic | nb_NO |
dc.subject.keyword | polluted harbours | nb_NO |
dc.relation.project | 11424 | nb_NO |