dc.contributor.author | Moxnes, T. | nb_NO |
dc.contributor.author | Stene-Johansen, S. | nb_NO |
dc.contributor.other | Stene-Johansen, S. - Project manager | nb_NO |
dc.coverage.spatial | Akershus | nb_NO |
dc.coverage.spatial | Gardermoen | nb_NO |
dc.coverage.temporal | 1986.12.17-1987.05.19 | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-08-01T08:25:38Z | |
dc.date.available | 2014-08-01T08:25:38Z | |
dc.date.issued | 1987 | nb_NO |
dc.identifier | 2011 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-577-1261-2 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/204879 | |
dc.description.abstract | Forurensningsstrømmene av propylenglykol benyttes som anti- og avisningsvæske på fly ved Oslo Lufthavn Gardermoen ble kartlagt i perioden 17.12.86-19.05.87. For å kartlegge forurensningsstrømmene ble en målestasjon opprettet ved utløpet av flyplassens overvannsledning. Det ble tatt snøprøver fra snødeponeringsplassene og forsøk med snø tilsatt avisningsvæske ble gjennomført for å studere avrenningsforløp og sublimering. Avising i snøvær medførte at størstedelen av avisingsvæsken (60%) transporteres med snøen og lagres i snødeponiene. Fra snødeponiene sublimerte 5-10% av avisingsvæsken etter 2-4 mnd lagring. Et godt overvannssystem vil under forhold med akkumulering i snø, kunne samle opp 65% av forbrukt avisingsvæske ved direkte avrenning vil 75% kunne samles opp mengden som forsvinner med flyene utgjør 25% av forbruket. Dagens situasjon medfører at 65% av forbrukt avisingsvæske tilføres det lokale miljø. Virkningene av utslippet er følgende: Grunnen lokalt på Oslo Lufthavn Fornebu og Gardermoen er gjort anaerob med dannelse av giftig hydrogensulfid og illeluktende stoffer. Normalt liv i ravinebekk ved Oslo Lufthavn Gardermoen er ødelagt. Store deler av Koksabukten, Hundsundet og bukten ved sjøflyhavna - Fornebu er gjordt anaerobe med dannelse av hydrogensulfid og illeluktende stoffer. Mulige tekniske løsninger for å begrense utslippet er følgende: Eget gjenvinningsanlegg, overføring til avløpsrenseanlegg eller eget lokalt renseanlegg. Alle alternativer krever at avising gjennomføres på spesielle områder med effektive dreneringssystemer. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Luftfartsverket | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;2011 | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | VA-rapport;12/87 | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | nb_NO |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | nb_NO |
dc.subject | vannforsyning og avløp | nb_NO |
dc.title | Kartlegging av forurensningsveier til avisingsvæske brukt på fly | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water research | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 70 | nb_NO |
dc.subject.keyword | fly | nb_NO |
dc.subject.keyword | avisingsvæske | nb_NO |
dc.subject.keyword | transport | nb_NO |
dc.subject.keyword | forurensning | nb_NO |
dc.subject.keyword | utslipp | nb_NO |
dc.subject.keyword | miljøkonsekvens tekniske tiltak | nb_NO |
dc.subject.keyword | grunnvannsforurensning | nb_NO |
dc.subject.keyword | avløp | nb_NO |
dc.subject.keyword | va-teknikk | nb_NO |
dc.relation.project | O-86240 | nb_NO |