Kartlegging av forurensningsveier til avisingsvæske brukt på fly
Abstract
Forurensningsstrømmene av propylenglykol benyttes som anti- og avisningsvæske på fly ved Oslo Lufthavn Gardermoen ble kartlagt i perioden 17.12.86-19.05.87. For å kartlegge forurensningsstrømmene ble en målestasjon opprettet ved utløpet av flyplassens overvannsledning. Det ble tatt snøprøver fra snødeponeringsplassene og forsøk med snø tilsatt avisningsvæske ble gjennomført for å studere avrenningsforløp og sublimering. Avising i snøvær medførte at størstedelen av avisingsvæsken (60%) transporteres med snøen og lagres i snødeponiene. Fra snødeponiene sublimerte 5-10% av avisingsvæsken etter 2-4 mnd lagring. Et godt overvannssystem vil under forhold med akkumulering i snø, kunne samle opp 65% av forbrukt avisingsvæske ved direkte avrenning vil 75% kunne samles opp mengden som forsvinner med flyene utgjør 25% av forbruket. Dagens situasjon medfører at 65% av forbrukt avisingsvæske tilføres det lokale miljø. Virkningene av utslippet er følgende: Grunnen lokalt på Oslo Lufthavn Fornebu og Gardermoen er gjort anaerob med dannelse av giftig hydrogensulfid og illeluktende stoffer. Normalt liv i ravinebekk ved Oslo Lufthavn Gardermoen er ødelagt. Store deler av Koksabukten, Hundsundet og bukten ved sjøflyhavna - Fornebu er gjordt anaerobe med dannelse av hydrogensulfid og illeluktende stoffer. Mulige tekniske løsninger for å begrense utslippet er følgende: Eget gjenvinningsanlegg, overføring til avløpsrenseanlegg eller eget lokalt renseanlegg. Alle alternativer krever at avising gjennomføres på spesielle områder med effektive dreneringssystemer.
Publisher
Norsk institutt for vannforskningSeries
NIVA-rapport;2011VA-rapport;12/87