Avløpsløsninger hovedflyplass Gardemoen. Delrapport 2: Dimensjoneringsunderlag og vurdering av prosessløsninger for rensing av avløp fra ny hovedflyplass
Abstract
Avløpsvannet fra en flyplass består av sanitært avløpsvann, industrielt avløpsvann og forurenset overvann. Avløpet fra flyplassen vil inneholde mer organisk stoff (lett nedbrytbart) og mindre næringssalter enn vanlig kommunalt avløpsvann. Sanitært og industrielt avløpsvann vil bli produsert hele året. Enkelte delstrømmer vil være direkte passasjeravhengige, mens andre vil ikke følge de samme variasjonene. Forbruk av avisingskjemikalier og variasjoner i overvannsavrenningen er avhengig av nedbør og temperaturforhold i vintermånedene. Totalavløpet vil anta store variasjoner over året både hydraulisk og forurensningsmessig. Avløpets mengde og sammensetning vil til enhver tid domineres av noen delstrømmer. Ved etablering av et felles renseanlegg med Ullensaker og Nannestad kommuner samt Forsvaret er det forutsatt nitrogenfjerning. Det er to prosessløsninger som peker seg ut: 1) Uten flyplassinternrensing/med glykolgjenvinning anbefales fordenitrifikasjon i aktivslam og 2) Ved flyplassinternresing/med redusert glykolgjenvinning anbefales etterdenitrifikasjon i biofilm. Som ledd i en overordnet strategi eller ved valg av etterdenitrifikasjonsanlegg ved kommunalt anlegg, kan biologisk rensing av flyplassavløpet være aktuelt. Ved intern rensing ved lufthavnen vil sambehandling av forurenset overvann og sanitært avløpsvann gjøre en biologisk prosess mer robust.