Tiltak mot vannforurensning, Bergen Lufthavn - Flesland, Ålesund Lufthavn - Vigra, Kristiandsund Lufthavn - Kvernberget og Molde Lufthavn - Årø
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/208009Utgivelsesdato
1994Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NIVA-rapporter [6992]
Sammendrag
NIVA har på oppdrag for Luftfartsverkets hovedadministrasjon utarbeidet en miljøtiltaksplan for Bergen Lufthavn - Flesland. Konsekvenser ved bruk av baneavisingskjemikaliet urea ved Ålesund Lufthavn - Vigra, Kristiansund Lufthavn - Kvernberget og Molde Lufthavn - Årø er også vurdert. Ved Bergen Lufthavn gjennomføres det allerede tekniske tiltak for å hindre forurensning i forbindelse med flyavising og brannøving. Nåværende forbruk av urea synes ikke å ha medført problemer, og urea bør fortsatt kunne benyttes for baneavising. Urea spres over et stort areal og tilføres grøntområdene ved banesystemene. Noe urea vil nå Raunefjorden direkte, men en del kan brytes ned før utslipp til fjorden. Avløpet vil både før og etter utslipp til fjorden bli veldig fortynnet. Påvirkning på småvannene antas også å være liten. Det er allikevel ønskelig at kjemikalieforbruket begrenses i størst mulig grad. Lufthavnen bør befares jevnlig. Oljeutskillere og olje-/ drivstoffanlegg bør kartlegges, og være i forskriftmessig stand. Gamle avfallsdeponier (inkludert anleggsdeponi med asfaltrester ved Skjenavann) og områder med forurenset grunn, bør på sikt kartlegges og eventuelle tiltak gjennomføres. Bruk av urea ved lufthavnene Kristiansund, Vigra og Molde, vil neppe være til skade for miljøet p.g.a. gode resipienter og lavt forbruk. Det er viktig at overvann som innholder flyavisingsvæske blir ledet direkte til resipient, og ikke tilføres grunnen hvor væsken kan utsettes for anaerob nedbrytning. Ved anaerob nedbrytning kan luktproblemer oppstå. Det ble observert oljesøl rundt brannøvelsesfeltene ved VIGRA og Kvernberget. Luftfartsverket har planer om å utbedre øvelsesfeltene for å minimalisere miljøulempene knyttet til brannøving.