Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDagestad, K.nb_NO
dc.contributor.authorHoltan, H.nb_NO
dc.contributor.otherDagestad, K. - Project managernb_NO
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2014-08-01T10:37:12Z
dc.date.available2014-08-01T10:37:12Z
dc.date.issued1994nb_NO
dc.identifier3157nb_NO
dc.identifier.isbn82-577-2567-6nb_NO
dc.identifier.issn1894-7948nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/208009
dc.description.abstractNIVA har på oppdrag for Luftfartsverkets hovedadministrasjon utarbeidet en miljøtiltaksplan for Bergen Lufthavn - Flesland. Konsekvenser ved bruk av baneavisingskjemikaliet urea ved Ålesund Lufthavn - Vigra, Kristiansund Lufthavn - Kvernberget og Molde Lufthavn - Årø er også vurdert. Ved Bergen Lufthavn gjennomføres det allerede tekniske tiltak for å hindre forurensning i forbindelse med flyavising og brannøving. Nåværende forbruk av urea synes ikke å ha medført problemer, og urea bør fortsatt kunne benyttes for baneavising. Urea spres over et stort areal og tilføres grøntområdene ved banesystemene. Noe urea vil nå Raunefjorden direkte, men en del kan brytes ned før utslipp til fjorden. Avløpet vil både før og etter utslipp til fjorden bli veldig fortynnet. Påvirkning på småvannene antas også å være liten. Det er allikevel ønskelig at kjemikalieforbruket begrenses i størst mulig grad. Lufthavnen bør befares jevnlig. Oljeutskillere og olje-/ drivstoffanlegg bør kartlegges, og være i forskriftmessig stand. Gamle avfallsdeponier (inkludert anleggsdeponi med asfaltrester ved Skjenavann) og områder med forurenset grunn, bør på sikt kartlegges og eventuelle tiltak gjennomføres. Bruk av urea ved lufthavnene Kristiansund, Vigra og Molde, vil neppe være til skade for miljøet p.g.a. gode resipienter og lavt forbruk. Det er viktig at overvann som innholder flyavisingsvæske blir ledet direkte til resipient, og ikke tilføres grunnen hvor væsken kan utsettes for anaerob nedbrytning. Ved anaerob nedbrytning kan luktproblemer oppstå. Det ble observert oljesøl rundt brannøvelsesfeltene ved VIGRA og Kvernberget. Luftfartsverket har planer om å utbedre øvelsesfeltene for å minimalisere miljøulempene knyttet til brannøving.nb_NO
dc.description.sponsorshipLuftfartsverket Hovedadministrasjonennb_NO
dc.publisherNorsk institutt for vannforskningnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNIVA-rapport;3157nb_NO
dc.rightsNavngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norgenb_NO
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/nb_NO
dc.subjectvannressursforvaltningnb_NO
dc.titleTiltak mot vannforurensning, Bergen Lufthavn - Flesland, Ålesund Lufthavn - Vigra, Kristiandsund Lufthavn - Kvernberget og Molde Lufthavn - Årønb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.rights.holderNorsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water researchnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400nb_NO
dc.source.pagenumber46nb_NO
dc.subject.keywordtiltaksplannb_NO
dc.subject.keywordlufthavnnb_NO
dc.subject.keywordforurensningskilder banavisningskjemikalnb_NO
dc.subject.keywordureanb_NO
dc.subject.keywordpollution abatement airport pollution sources de icing chemicals runwaysnb_NO
dc.subject.keywordammonianb_NO
dc.relation.projectO-94090nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge