Klasseromsmodellsystem for akvaponi i utdanningen
Hairabedian, Gabrielle; Barkved, Line Johanne; Hess-Erga, Ole-Kristian; Ribeiro, Anne Luise; Meland, Sondre; Maitre-Ekern, Eléonore; Øyen, Håkon; Tronerud, Theodor Tinius; Hovde, Ann Iren; Lindholt, Jonathan Grevstad; Sørensen, Line Gjeilo; Pettersen, Marte; Antonsen, Iselin
Abstract
Denne rapporten presenterer et klasseromsmodellsystem (KMS) eller undervisningsverktøy som kan brukes av lærere for å sikre kollektiv læring gjennom formidling av moduler knyttet til akvaponi. Det kan tilpasses og tilrettelegges ut fra behov og bruker akvaponi som læringsarena for å utforske aktuelle globale utfordringer. Det knytter seg spesifikt til en småskala urban pilotinstallasjon som er utviklet i prosjektet USAGE ved Natur videregående skole (Natur vgs.) i Oslo. Kunnskapsløftet 2020 har gitt et generelt utgangspunkt for dette arbeidet sammen med spesifikke fag og læreplaner for Natur vgs. Læreplanene som ble valgt: Naturbruk, Naturfag, Engelsk, Matematikk, Landbruk og gartnernæring, Kjemi og Biologi. Seks tematiske undervisnings- og læringsmoduler gir bakgrunnsinformasjon, eksempler på aktiviteter og diskusjonsemner knyttet til akvaponi. De modulene er: Bærekraft; Plantevekst, -helse og -utvikling; Dyrevelferd; Vannkjemi og -kvalitet; Urban dyrking; og Økonomi- og forretningsdrift. Akvaponi gir mulighet for læring på tvers av mange fag og kan spesielt berike undervisningen i STEM-fagene. Denne KMS-en har som mål å gi standardmetoder for å bruke akvaponi i undervisningen eller som læringsarena i klasserommene på videregående skoler i Norge.