Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHairabedian, Gabrielle
dc.contributor.authorBarkved, Line Johanne
dc.contributor.authorHess-Erga, Ole-Kristian
dc.contributor.authorRibeiro, Anne Luise
dc.contributor.authorMeland, Sondre
dc.contributor.authorMaitre-Ekern, Eléonore
dc.contributor.authorØyen, Håkon
dc.contributor.authorTronerud, Theodor Tinius
dc.contributor.authorHovde, Ann Iren
dc.contributor.authorLindholt, Jonathan Grevstad
dc.contributor.authorSørensen, Line Gjeilo
dc.contributor.authorPettersen, Marte
dc.contributor.authorAntonsen, Iselin
dc.date.accessioned2024-03-11T09:38:31Z
dc.date.available2024-03-11T09:38:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn1894-7948
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121738
dc.descriptionProsjektleder: Gabrielle Hairabedianen_US
dc.descriptionNorsk oversettelse av NIVA-rapport 7929-2024
dc.description.abstractDenne rapporten presenterer et klasseromsmodellsystem (KMS) eller undervisningsverktøy som kan brukes av lærere for å sikre kollektiv læring gjennom formidling av moduler knyttet til akvaponi. Det kan tilpasses og tilrettelegges ut fra behov og bruker akvaponi som læringsarena for å utforske aktuelle globale utfordringer. Det knytter seg spesifikt til en småskala urban pilotinstallasjon som er utviklet i prosjektet USAGE ved Natur videregående skole (Natur vgs.) i Oslo. Kunnskapsløftet 2020 har gitt et generelt utgangspunkt for dette arbeidet sammen med spesifikke fag og læreplaner for Natur vgs. Læreplanene som ble valgt: Naturbruk, Naturfag, Engelsk, Matematikk, Landbruk og gartnernæring, Kjemi og Biologi. Seks tematiske undervisnings- og læringsmoduler gir bakgrunnsinformasjon, eksempler på aktiviteter og diskusjonsemner knyttet til akvaponi. De modulene er: Bærekraft; Plantevekst, -helse og -utvikling; Dyrevelferd; Vannkjemi og -kvalitet; Urban dyrking; og Økonomi- og forretningsdrift. Akvaponi gir mulighet for læring på tvers av mange fag og kan spesielt berike undervisningen i STEM-fagene. Denne KMS-en har som mål å gi standardmetoder for å bruke akvaponi i undervisningen eller som læringsarena i klasserommene på videregående skoler i Norge.en_US
dc.description.sponsorshipFinansiert av EEA/Norway programmet 2014-2021 via NCBR NOR/IdeaLab/USAGE/0004/2020en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk institutt for vannforskningen_US
dc.relation.ispartofseriesNIVA-rapport;7930-2024
dc.subjectakvaponien_US
dc.subjectutdanningsressurseren_US
dc.subjectbærekraften_US
dc.subjectplanteveksten_US
dc.subjectplantehelseen_US
dc.subjectdyrevelferden_US
dc.subjectvannkjemien_US
dc.subjectvannkvaliteten_US
dc.subjecturban dyrkingen_US
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectforretningsdriften_US
dc.titleKlasseromsmodellsystem for akvaponi i utdanningenen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.rights.holder© Norsk institutt for vannforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse.en_US
dc.source.pagenumber70en_US
dc.source.issue7930-2024en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel