dc.contributor.author | Hairabedian, Gabrielle | |
dc.contributor.author | Barkved, Line Johanne | |
dc.contributor.author | Hess-Erga, Ole-Kristian | |
dc.contributor.author | Ribeiro, Anne Luise | |
dc.contributor.author | Meland, Sondre | |
dc.contributor.author | Maitre-Ekern, Eléonore | |
dc.contributor.author | Øyen, Håkon | |
dc.contributor.author | Tronerud, Theodor Tinius | |
dc.contributor.author | Hovde, Ann Iren | |
dc.contributor.author | Lindholt, Jonathan Grevstad | |
dc.contributor.author | Sørensen, Line Gjeilo | |
dc.contributor.author | Pettersen, Marte | |
dc.contributor.author | Antonsen, Iselin | |
dc.date.accessioned | 2024-03-11T09:38:31Z | |
dc.date.available | 2024-03-11T09:38:31Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3121738 | |
dc.description | Prosjektleder: Gabrielle Hairabedian | en_US |
dc.description | Norsk oversettelse av NIVA-rapport 7929-2024 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten presenterer et klasseromsmodellsystem (KMS) eller undervisningsverktøy som kan brukes av lærere for å sikre kollektiv læring gjennom formidling av moduler knyttet til akvaponi. Det kan tilpasses og tilrettelegges ut fra behov og bruker akvaponi som læringsarena for å utforske aktuelle globale utfordringer. Det knytter seg spesifikt til en småskala urban pilotinstallasjon som er utviklet i prosjektet USAGE ved Natur videregående skole (Natur vgs.) i Oslo. Kunnskapsløftet 2020 har gitt et generelt utgangspunkt for dette arbeidet sammen med spesifikke fag og læreplaner for Natur vgs. Læreplanene som ble valgt: Naturbruk, Naturfag, Engelsk, Matematikk, Landbruk og gartnernæring, Kjemi og Biologi. Seks tematiske undervisnings- og læringsmoduler gir bakgrunnsinformasjon, eksempler på aktiviteter og diskusjonsemner knyttet til akvaponi. De modulene er: Bærekraft; Plantevekst, -helse og -utvikling; Dyrevelferd; Vannkjemi og -kvalitet; Urban dyrking; og Økonomi- og forretningsdrift. Akvaponi gir mulighet for læring på tvers av mange fag og kan spesielt berike undervisningen i STEM-fagene. Denne KMS-en har som mål å gi standardmetoder for å bruke akvaponi i undervisningen eller som læringsarena i klasserommene på videregående skoler i Norge. | en_US |
dc.description.sponsorship | Finansiert av EEA/Norway programmet 2014-2021 via NCBR NOR/IdeaLab/USAGE/0004/2020 | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;7930-2024 | |
dc.subject | akvaponi | en_US |
dc.subject | utdanningsressurser | en_US |
dc.subject | bærekraft | en_US |
dc.subject | plantevekst | en_US |
dc.subject | plantehelse | en_US |
dc.subject | dyrevelferd | en_US |
dc.subject | vannkjemi | en_US |
dc.subject | vannkvalitet | en_US |
dc.subject | urban dyrking | en_US |
dc.subject | økonomi | en_US |
dc.subject | forretningsdrift | en_US |
dc.title | Klasseromsmodellsystem for akvaponi i utdanningen | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.rights.holder | © Norsk institutt for vannforskning. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. | en_US |
dc.source.pagenumber | 70 | en_US |
dc.source.issue | 7930-2024 | en_US |