dc.contributor.author | Boye, B. | nb_NO |
dc.contributor.author | Bækken, K.I. | nb_NO |
dc.contributor.author | Kauserud, H. | nb_NO |
dc.contributor.author | Kjellberg, G. | nb_NO |
dc.contributor.other | Kjellberg, G. - Project manager | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-08-01T10:40:12Z | |
dc.date.available | 2014-08-01T10:40:12Z | |
dc.date.issued | 1997 | nb_NO |
dc.identifier | 3557 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 82-577-3107-2 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/209101 | |
dc.description.abstract | Konsekvensutredningen omhandler ulike miljømessige forhold ved bruk av to militære terrengkjøretøy - beltevogn BV 206 og terrengmotorsykkelen Polaris Magnum (sekshjuling). Vi har vurdert og sammenlignet effektene av de to kjøretøyene i forbindelse med terrengslitasje og forstyrrelse av dyrelivet. Våre terrengslitasjeforsøk viste at våte myrtyper sammen med lavdominerte rabber var mest sårbar for overkjørsel når det gjelder direkte effekter. Gressmyrer og lyngdominerte vegetasjonstyper tåler mer. Beltevogna forårsaket mer slitasje på de fleste vegetasjonstyper enn sekshjulingen. Støymålingene viste at beltevogna i de fleste tilfeller i felt forårsaket mer støy enn sekshjulingen. I de aktuelle militære oppsetninger er det tenkt at en beltevogn skal erstattes av tre sekshjulinger. Bruk av sekshjulingene vil derfor trolig kunne være mer forstyrrende ovenfor dyrelivet. Generelt er det små problem knyttet til forutsetninger ved bruk av lette terrengkjøretøyer, men ved uhell kan drivstoff og olje forurense jord og vann lokalt | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Infanteriinspektøren | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;3557 | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge | nb_NO |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/ | nb_NO |
dc.subject | miljøtoksikologi | nb_NO |
dc.title | Konsekvensutredning av miljøeffekter ved bruk av Forsvarets terrengmotorsykler og lette beltevogner | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water research | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 39 | nb_NO |
dc.subject.keyword | miljø | nb_NO |
dc.subject.keyword | miljøkonsekvenser | nb_NO |
dc.subject.keyword | militær virksomhet | nb_NO |
dc.subject.keyword | terrengkjøretøy terrengslitasje | nb_NO |
dc.subject.keyword | environmental impact | nb_NO |
dc.subject.keyword | assessment | nb_NO |
dc.subject.keyword | military | nb_NO |
dc.subject.keyword | activity | nb_NO |
dc.subject.keyword | cross-country | nb_NO |
dc.subject.keyword | driving | nb_NO |
dc.subject.keyword | terraintearing | nb_NO |
dc.relation.project | O-96218 | nb_NO |