Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBoye, B.nb_NO
dc.contributor.authorBækken, K.I.nb_NO
dc.contributor.authorKauserud, H.nb_NO
dc.contributor.authorKjellberg, G.nb_NO
dc.contributor.otherKjellberg, G. - Project managernb_NO
dc.date.accessioned2014-08-01T10:40:12Z
dc.date.available2014-08-01T10:40:12Z
dc.date.issued1997nb_NO
dc.identifier3557nb_NO
dc.identifier.isbn82-577-3107-2nb_NO
dc.identifier.issn1894-7948nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/209101
dc.description.abstractKonsekvensutredningen omhandler ulike miljømessige forhold ved bruk av to militære terrengkjøretøy - beltevogn BV 206 og terrengmotorsykkelen Polaris Magnum (sekshjuling). Vi har vurdert og sammenlignet effektene av de to kjøretøyene i forbindelse med terrengslitasje og forstyrrelse av dyrelivet. Våre terrengslitasjeforsøk viste at våte myrtyper sammen med lavdominerte rabber var mest sårbar for overkjørsel når det gjelder direkte effekter. Gressmyrer og lyngdominerte vegetasjonstyper tåler mer. Beltevogna forårsaket mer slitasje på de fleste vegetasjonstyper enn sekshjulingen. Støymålingene viste at beltevogna i de fleste tilfeller i felt forårsaket mer støy enn sekshjulingen. I de aktuelle militære oppsetninger er det tenkt at en beltevogn skal erstattes av tre sekshjulinger. Bruk av sekshjulingene vil derfor trolig kunne være mer forstyrrende ovenfor dyrelivet. Generelt er det små problem knyttet til forutsetninger ved bruk av lette terrengkjøretøyer, men ved uhell kan drivstoff og olje forurense jord og vann lokaltnb_NO
dc.description.sponsorshipInfanteriinspektørennb_NO
dc.publisherNorsk institutt for vannforskningnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNIVA-rapport;3557nb_NO
dc.rightsNavngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norgenb_NO
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/nb_NO
dc.subjectmiljøtoksikologinb_NO
dc.titleKonsekvensutredning av miljøeffekter ved bruk av Forsvarets terrengmotorsykler og lette beltevognernb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.rights.holderNorsk institutt for vannforskning/Norwegian institute for water researchnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400nb_NO
dc.source.pagenumber39nb_NO
dc.subject.keywordmiljønb_NO
dc.subject.keywordmiljøkonsekvensernb_NO
dc.subject.keywordmilitær virksomhetnb_NO
dc.subject.keywordterrengkjøretøy terrengslitasjenb_NO
dc.subject.keywordenvironmental impactnb_NO
dc.subject.keywordassessmentnb_NO
dc.subject.keywordmilitarynb_NO
dc.subject.keywordactivitynb_NO
dc.subject.keywordcross-countrynb_NO
dc.subject.keyworddrivingnb_NO
dc.subject.keywordterraintearingnb_NO
dc.relation.projectO-96218nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IkkeKommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Norge