Kartlegging av begroingsalger E18 Arendal-Tvedestrand
Research report
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- NIVA-rapporter [6935]
- Publikasjoner fra Cristin - NIVA [2058]
Original version
NIVA-rapport. 22 p. Norsk institutt for vannforskning, 2015Abstract
I forbindelse med utbygging av E18 mellom Arendal og Tvedestrand var det behov for kartlegging av før-tilstanden i resipientene. I begynnelsen av august 2015, før byggestart, ble derfor 14 lokaliteter fordelt på 5 vassdrag undersøkt for begroingsalger og heterotrof begroing. Det ble observert varierende mengder begroingsalger på de ulike stasjonene, både i dekningsgrad og artssammensetning. Tilstandsklassifisering basert på PIT (eutrofiering), AIP (forsuring) og HBI (organisk belastning) viser at stasjonene 3.10 i Langgangselva og 6.20 i Songebekken havnet i moderat tilstand og dermed ikke nådde miljømålet om god eller svært god økologisk tilstand jamfør vannforskriften. De resterende stasjonene viste god eller svært god økologisk tilstand. Tilstandsklassifiseringen, sammen med artslistene, danner et godt grunnlag for sammenlikning med tilsvarende undersøkelser etter utbyggingen. Construction of a new main road (E18) between Arendal and Tvedestrand, Norway, was initiated in mid-August 2015. To assess the impact of the construction work, preliminary surveys of the benthic algae and heterotrophic growth (bacteria and fungi) were undertaken at 14 locations in 5 water courses in early August. The results showed varying amounts of benthic algae, both in relation to % cover and species diversity. Classification of ecological status based on PIT (eutrophication), AIP (acidification) and HBI (organic load) showed moderate status of the two locations 3.10 in Langgangselva and 6.20 in Songebekken. These locations thus do not reach the environmental objective of good or very good ecological status according to the Water Framework Directive. The remaining locations showed good or very good ecological status. These classifications, along with the species lists, will make a good basis for comparison for future surveys after the road construction intervention.