Konsekvensvurdering av miljøgiftutlekking fra vraket av MS "Server" utenfor Fedje, Hordaland
Research report
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- NIVA-rapporter [7019]
- Publikasjoner fra Cristin - NIVA [2255]
Original version
NIVA-rapport. 37 p. Norsk institutt for vannforskning, 2014Abstract
NIVA har gjennomført en miljøkonsekvensvurdering av mulige utslipp og utlekking av miljøgifter fra vraket av MV Server som sank utenfor Fedje i Hordaland 12. januar 2007, som et grunnlag for å vurdere eventuell fjerning av vraket. Flere miljøbetenkelige stoffer forventes å forekomme i vraket, men vurderingen er for noen stoffer, først og fremst PCB og bromerte flammehemmere (BFH), usikker grunnet for liten informasjon om mengder og kilder. Vurderingen skiller mellom kroniske og akutte utslipp. Influensområdet er i geografisk konflikt med Hellisøy naturreservat, men sjøfugl vil neppe bli eksponert for toksiske nivåer av stoffene. Et influensområde ut til 500 m kommer ikke i konflikt med registrerte akvakulturanlegg, gyte-, beite- eller oppvekstområder for fisk. Mangan, krom, vanadium, wolfram, aluminium og sink gir ikke grunn til miljøbekymring. Risikoen fra bly, kadmium, kvikksølv, organohalogener, ftalater og PFAS vurderes som lav. Risikoen er, med noe mer usikkerhet, også lav for PCB og BFH. Fjerning av eventuelt gjenværende utstyr vil være miljømessig mer kostnadseffektivt enn å fjerne hele vraket. Dette siden miljørisikoen generelt ansees som lav, analyser av sedimenter og organismer med ett unntak viser god til meget god miljøtilstand, og lokal flora og fauna synes å være rik og uten tegn til negativ påvirkning. Avena Shipping Co. Ltd., Dalnave Navigation Inc., og Assuranceforeningen Gard - gjensidig have
requested the Norwegian Institute for Water Research NIVA to perform an environmental impact
assessment of leakage of contaminants from the ship wreck MV «Server» which sank outside Fedje in
Hordaland County on January 12 2007. The stern of the ship lies at shallow depth and has gradually
been broken down by rough sea. After bunker oil was removed in and around the wreck the main
concern is whether leakage of other contaminants is causing or may cause environmental damage to an
extent that justifies removal of the wreck. On basis of assumed local dispersion and dilution conditions
we have estimated the leakage rates that should not be exceeded if the zone of impact is to be less than
a distance 200 and 500 m from the wreck in the main current direction. It is then assessed if such
leakage is likely or not. ...
Description
-