dc.contributor.author | Sander, Gunnar | |
dc.contributor.author | Cochrane, Sabine K.J. | |
dc.contributor.author | Platjouw, Froukje Maria | |
dc.contributor.author | Hjermann, Dag Øystein | |
dc.contributor.author | Andersen, Jesper Harbo | |
dc.date.accessioned | 2022-03-14T08:33:06Z | |
dc.date.available | 2022-03-14T08:33:06Z | |
dc.date.created | 2022-03-04T15:35:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-577-7425-7 | |
dc.identifier.issn | 1894-7948 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2984945 | |
dc.description | Prosjektleder Gunnar Sander | en_US |
dc.description.abstract | EUs havstrategidirektiv (MSFD) og de norske havforvaltningsplanene er eksempler på at økosystembasert forvaltning kan settes ut i praksis. Mens MSFD er en lov som gir rammer for de europeiske kyststatene, er de norske planene politiske instrumenter som i liten grad har formaliserte regler. Det er store likheter i formulering av mål for og måling av havets miljøtilstand. Det gir en felles innfallsvinkel til å lage rapporter om tilstanden og drive overvåking. Norge vil derfor neppe ha problemer med å rapportere miljødata i regionalt samarbeid med EU-land, som i OSPAR. I utarbeidelsen av planer er det derimot klare forskjeller. MSFD har krav om å vurdere både effekt, effektivitet og bieffekter av tiltak, og forslag til tiltaksprogram skal ut på offentlig høring. Forvaltningsplanene utarbeides derimot i en lukket prosess i sentralforvaltningen, uten krav om tiltaksanalyser. Det er derfor vanskelig å bedømme om politikken som regjeringen legger fram vil bidra til å nå målene. På bakgrunn av de mest iøynefallende forskjellene til MSFD anbefaler vi de ansvarlige for de norske planene å vurdere å: 1)formalisere prosedyrer og metoder; 2) innføre tiltaksplanlegging; 3) legge forslag til plan ut på høring; 4) innføre evaluering og 5)samarbeide faglig med EU om felles problemstillinger. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk institutt for vannforskning (NIVA) | en_US |
dc.relation.ispartof | NIVA-rapport | |
dc.relation.ispartofseries | NIVA-rapport;7689-2022 | |
dc.relation.ispartofseries | Miljødirektoratet-rapport;M-2203 | |
dc.subject | Havstrategidirektivet | en_US |
dc.subject | Marine Strategy Framework Directive | en_US |
dc.subject | Økosystembasert forvaltning | en_US |
dc.subject | Ecosystem-based management | en_US |
dc.subject | Havforvaltning | en_US |
dc.subject | Ocean governance | en_US |
dc.title | To veier mot god miljøtilstand. En sammenlikning av EU sitt havstrategidirektiv med de norske havforvaltningsplanene | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Norsk institutt for vannforskning og Miljødirektoratet. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural scienses: 400 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural scienses: 400 | en_US |
dc.source.pagenumber | 59 | en_US |
dc.source.issue | 7689-2022 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2007728 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |